tisdag 22 augusti 2017

Panerad sej



Ibland är jag extra glad att jag bor i fiskstaden Göteborg. Idag köpte jag riktigt billig sejfilé i min affär, stora tjocka filéer som passade till vilken festmåltid som helst. Så här på tisdagen panerade jag fisken med panko och serverade med en kall sås. Ett recept på panerad fisk finns redan tidigare på bloggen, men tål att upprepas.

Ingredienser till 2 portioner

  • 400 g sejfilé
  • 1 ägg
  • mjöl och panko till panering
  • salt och nymalen vitpeppar
  • smör och rapsolja att steka i

Kall sås

  • 1½ dl gräddfil
  • 2 msk majonnäs
  • 1 tsk dijonsenap
  • salt och nymalen vitpeppar
  • 1 dl finskuren dill

Gör så här:

  1. Blanda ingredienserna till såsen och ställ i kylen fram till servering.
  2. Dela fisken i portionsbitar och ta bort eventuella ben. Salta och peppra. Vänd fisken i mjöl, vänd i uppvispat ägg och därefter i pankoströbröd.
  3. Stek i smör och rapsolja på låg värme tills fisken är gyllenbrun och genomstekt.
  4. Servera fisken med den kalla såsen, kokt potatis, en grönsallad och en citronklyfta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar