tisdag 31 maj 2016

Makrill i ugn



Nu är garnmakrillen som finast och det är dags att laga makrill, kokt eller stekt. Här gör jag det enkelt för mig och tillagar makrillfiléer i ugnen. Men jag rensar och filear helst fisken själv eftersom jag tycker att de färdiga filéer som ligger i fiskdisken ofta ser lite tråkiga ut. Makrill måste vara pinfärsk och godast är de små fiskarna om man ska steka dem. Stor makrill passar bäst att koka in i en lätt ättikslag. Färskpotatis och haricots verts är gott till.

Ingredienser till 2 portioner:

  • 600 g hel makrill (två små makrillar). Ersätt eventuellt med 4 filéer direkt från fiskdisken.
  • 150 g frusen bladspenat
  • 1½ dl grädde
  • ½ dl torrt vitt vin
  • 2 msk skånsk senap
  • 2 msk finskuren dill
  • salt och nymalen vitpeppar

Gör så här:

  1. Tina bladspenaten och fräs den i stekpanna i lite olja. Salta och peppra.
  2. Sätt ugnen på 175 grader.
  3. Bottna en ugnsform med spenaten.
  4. Filea makrillen och ta bort alla ben. Lägg filéerna med skinnsidan neråt på spenaten. Salta och mal över lite vitpeppar.
  5. Vispa ihop grädde, vin och senap. Blanda ner finskuren dill. Häll blandningen över fisken.
  6. Baka av fisken mitt i ugnen ca 30 minuter.
  7. Servera fisken med nykokt färskpotatis och lätt kokta haricots verts.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar