onsdag 30 november 2016

Saffranssnitt



Så här till advent och jul har jag bytt ut ingefära mot saffran i mina "försvinnande goda" kolasnitt. För att kompensera whiskyn har jag ökat mjölmängden något. En extra matsked sirap lyfter saffranssmaken.

Ingredienser till 25 stycken

  • 0,5 g saffran
  • 2 tsk whisky
  • 100 g smör
  • 1 dl socker
  • 2 msk ljus sirap
  • 2½ dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver

Gör så här:

  1. Lägg saffran i lite whisky och låt dra en lite stund (ca 10 min).
  2. Sätt ugnen på 175 grader
  3. Lägg samtliga ingredienser i matberedaren och kör ihop till en deg. Ta upp degen på bakbordet och dela den i 3 delar. Rulla ut varje del till en längd lika lång som bakplåten.
  4. Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite grand.
  5. Grädda mitt i ugnen i cirka 15 minuter.
  6. Skär sneda snitt medan kakorna fortfarande är varma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar